Alles over de accu, historie en toekomst
De historie van de accu
ICE heeft een eigen productie van de Lithium-ion accu, state-of-the-art technologie en zeer goed toepasbaar in deze tijd en volgens de eisen die er nu gesteld worden aan hoogwaardige schoonmaakapparatuur. De accu; tegenwoordig zijn er steeds meer snoerloze apparaten in omloop die er voor zorgen dat wij met maximale bewegingsvrijheid en vrij van een stroombron kunnen werken. Het is inmiddels vanzelfsprekend dat we onze Smartphone of laptop opladen en meenemen onderweg. Gedachteloos leggen wij deze apparaten aan de oplader en we zijn klaar voor de volgende werkdag. Maar hoe zit het eigenlijk met de historie van de accu?
Na de uitvinding van de dynamo in 1871 door Zénobe Gramme, was het voor het eerst mogelijk mogelijk op commerciële schaal stroom te generen. Bij toeval ontdekte Gramme dat bij het parallel schakelen van twee Gramme-dynamo’s de ene dynamo als motor ging functioneren, die elektrisch werd aangedreven door de andere. De Gramme machine groeide zo uit tot de eerste, succesvolle industriële elektromotor.
Zo was de cirkel rond. De dynamo kon elektriciteit genereren, de eenvoudige secundaire accu kon het opslaan en de elektromotor kon electrische energie omzetten in mechanische aandrijving. De ontwikkeling van de accu raakte hierbij in een stroomversnelling. En daar waar u dacht dat de elektrische auto een ontwikkeling is van de laatste jaren kunnen wij u vertellen dat er in 1890 er al negen electrische auto’s tegen één met een verbrandingsmotor rondreden!
Met het toenemen van de vraag ontstond ook de behoefte aan verbetering van de opslag van stroom en industriële productie. Zo rond 1889 werd door Clement Payen in Amerika en Francois Laurent-Cely in Engeland loodchloride toegepast in de accu. Na enkele jaren werd dit proces zo goed als verworpen, maar tegen die tijd waren wel twee van de grootste accufabrieken ter wereld ontstaan: in Amerika de Electrical Storage Battery Company en in Engeland de Chloride Electrical Storage Syndicate, nu de Chloride Group geheten. Beide zijn de grondleggers van de traditionele accu te noemen.
Soorten accu’s
Voor het voorzien van energie in elektrisch aangedreven voertuigen waaronder schoonmaakmachines zijn er verschillende (tractie) accu’s te onderscheiden:
- De loodzuur accu (natte cel)
- De AGM accu
- De Gel accu
- De Lithium-ion accu
Loodzuur accu’s
De semitractie loodzuur accu heeft een vulling/mengsel van water en zwavelzuur. Tijdens het laden kan zwavelzuurgas (knalgas) vrijkomen. aan de laadspanning zijn maximale grenzen gesteld. De vloeistof dient periodiek te worden gecontroleerd. Levensduur van deze accu’s zijn gemiddeld 300-500 cycli (ladingen/ontladingen). Bij gemiddeld gebruik van 6 uur per week met 3 herladingen gaat dit type accu maximaal 3 jaar mee. Bij hogere inzet (zoals bijvoorbeeld dagelijks gebruik in supermarkten etc zal de levensduur aanmerkelijk korter zijn.
AGM accu
In 1972 ontstond de AGM accu door de positieve en negatieve platen van een calciumlegering te scheiden door microporeuze glasvezelmatten waarin het elektrolyt door capillaire werking is geabsorbeerd. De techniek heet daarom Absorbed Glass Matt ofwel AGM. De AGM versie is een gesloten versie en heeft als voordeel dat hij beter geschikt is voor zwaarder cyclisch gebruik en diepe ontladingen. De AGM accu heeft een gemiddelde levensduur van 400-500 cycli (ladingen/ontladingen) en worden steeds meer ingezet op schoonmaakmachines; zeker omdat deze variant onderhoudsvrij is en er geen vloeistofcontrole nodig is. De standaard ICE schrobzuigmachines en veegmachines zijn voorzien van dit type accu.
Gel accu
De behoefte aan onderhoudsvrije accu’s die bij impact zoals beschadiging of omvallen geen elektrolyt kan lekken begon kort voor de eerste wereldoorlog in Duitsland. Al in 1957 deponeerde Otto Jache van de accufabriek Sonnenschein het patent voor een geïmmobiliseerd elektrolyt door toevoeging van siliciumdioxide. Het elektrolyt wordt daardoor gebonden tot een gelachtige massa die in consistentie overeenkomt met vaseline. Deze type accu’s zijn dus ook altijd gesloten. Een goede GEL Monobloc variant kan tussen de 400-600 cycli meegaan. Bij ICE is AGM de standaard maar kan ook GEL worden toegepast voor u.
Verschil tussen AGM en GEL accu’s:
Vaak krijgen wij de vraag: Wat is dan het verschil tussen een AGM accu en een GEL accu? Om een recombinatieaccu te vervaardigen is een vast elektrolyt nodig. In de loop der tijd zijn twee technieken ontwikkeld om het elektrolyt vast te zetten: Gel en AGM. Beide technieken hebben dezelfde eigenschappen, een onderhoudsvrije, veilige en duurzame energiebron. En beide types gebruiken een gesloten behuizing met zelfsluitende ventielen. Maar wat is dan het verschil tussen een AGM accu en een GEL accu? Het enige, maar niet onbelangrijke verschil zit in het elektrolyt en de separatoren.
Last but not least: de Lithium-ion accu
Lithium-ion accu’s zijn ‘state of the art’ , ze verenigen alle goede eigenschappen van een accu in één. We kennen Li-ion accu’s het beste van onze laptop of smartphone, maar ook handgereedschap zoals schroefboormachines zijn vaak voorzien van Li-ion accu’s. Daarnaast zijn er steeds meer apparaten verkrijgbaar die andere toepassingen hebben zoals grasmaai-robots, stofzuigers, en de laatste jaren worden ook schoonmaakmachines voorzien van Li-ion accu’s.
De voordelen van Li-ion accu’s:
- Langere levensduur
- Tussenladingen zijn mogelijk
- Meerder ladingen per dag
- BMS systeem bewaakt accu
- Geen preventief onderhoud
- Lichter in gewicht
- Kleiner van formaat
Waarom gebruikt ICE de Li-ion accu standaard in alle i-Synergy machines? Dat antwoord is makkelijk te geven: een batterijpakket van een schoonmaakmachine is één van de duurste componenten. ICE wil met het A I R (All-Inclusive-Rental) systeem geen enkele risico’s m.b.t. de levensduur, onderhoud of ‘slecht beheer’ van de gebruiker. Daarnaast kan ICE de batterij op afstand monitoren en de gebruiker informeren of instrueren. Preventie voorkomt uitval! Uitval is ergernis.
i-Synergy accu’s versus Tesla accu’s
Tenslotte een leuk vergelijk: Tesla wordt gezien als één van de belangrijkste visionairs in het toepassen van een elektrische krachtbron in een mobiel voertuig en opslag van energie, en op dit moment wellicht ook de meest bekende.
De feiten:
- Een Tesla heeft een actieradius van ongeveer 425 km
- Na 160.000 km heeft de accu van een Tesla nog ongeveer 92% van zijn capaciteit.
- Deze 160.000 km heeft ongeveer 377 laadcycli
- Na 320.000 km heeft de batterij nog 80% van zijn capaciteit en dus is de levensduur zo’n 800 cycli.
- In vergelijk van deze resterende 80% : de i-Synergy accu heeft dan nog zo’n 1.500 cycli!
- Met de aanname dat de accu vervangen wordt als de capaciteit minder is dan 2 uur (50% van de capaciteit) heeft de i-Synergy accu een levensduur van méér dan 6000 draaiuren (2.000 ladingen).
Conclusie: de levensduur van i-Synergy accu’s zijn dus langer dan die van Tesla accu’s!
i-Synergy wil met het A I R (All-Inclusive-Rental) systeem de markt veranderen. Zie hier de beschikbare ICE i-Synergy modellen: ICE i-Synergy Rental
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!