D&B, Groveko en ICE Benelux gaan voor ‘vijfsterrendienstverlening’

5 star Experience

Een 5 Star Experience is wat D&B The Facility Group nastreeft met de diensten die het verzorgt. Zeker ook als het gaat om de schoonmaakdienstverlening in het WTC Amsterdam, een dynamische commerciële ‘wereldstad’ bevolkt door zo’n vierhonderd bedrijven. Een monsterklus.

“Dankzij de nauwe samenwerking met Groveko en ICE Benelux realiseren wij onze doelstelling: een optimale beleving.”

Richard van Veen is supervisor cleaning bij D&B The Facility Group en verantwoordelijk voor de gehele schoonmaakdienstverlening van D&B op het WTC Amsterdam. Hij doet zijn verhaal te midden van de hectiek op de Amsterdamse Zuidas. “Een van de eerste dingen die ik op het WTC heb gedaan als het gaat om de 5 Star Experience-schoonmaakdienstverlening is medewerkers met schoonmaakervaring aantrekken vanuit de hotelwereld, zo ook een objectleidster. Dat maakt zo’n verschil in de benadering van schoonmaak.”

Middelen

Behalve dat de P van personeel een belangrijke rol speelt in het optimaliseren van die specifieke dienstverlening en het realiseren van de 5 Star Experience bij het WTC, zijn ook de juiste materialen en middelen essentieel, realiseert Van Veen zich. “Groveko is onze preferred supplier als het gaat om de schoonmaakartikelen en -machines. Samen met Groveko kijken we voortdurend naar de juiste inzet ervan.”

Die verbeteringsslag, want zo noemt Van Veen het, sinds de komst van D&B in het WTC is ook gemaakt door de inzet van een schrobzuigmachine van ICE Benelux, de i-Synergy i20 BTL. “De werkzaamheden hier zijn best specifiek. We hebben te maken met verschillende gebouwen, verschillende vloeren, smalle doorgangen, openbare ruimten en ruimten die verhuurd zijn en ook restaurants. Niet iedere schrobzuigmachine kan die diversiteit aan, de i20BTL van ICE Benelux wel.”

Twee teams aan het werk

D&B werkt in het WTC met twee schoonmaakteams, een ochtend- en een middag-avondploeg. “Daartussendoor zijn er kleinere teams actief die bijvoorbeeld het sanitair nalopen”, vertelt Van Veen. In totaal werkt men met een kleine vijftig cleaning hosts, die per dag gezamenlijk tussen de tien- en vijftienduizend vierkante meter vloeroppervlakte schoonhouden. “De openbare ruimten zitten vast in ons contract, bedrijven die ruimten in het WTC huren maken daarnaast gebruik van onze diensten. Van de in totaal vierhonderd bedrijven hier maakt bijna de helft gebruik van onze services. En dat aantal groeit nog altijd”, legt Van Veen uit. De schrobzuigmachine wordt breed ingezet, en is door alle medewerkers te gebruiken. “Een kind kan de was doen. De bediening is simpel, basic.

‘ICE is geen logge, zware locomotief, maar een moderne sneltrein’

En de machine kan zowel voor als achteruit en is super licht in gebruik, waardoor ook onze vrouwelijke medewerkers er goed mee om kunnen gaan. Dat is weleens anders, zo weet ik uit ervaring. Sommige machines zijn zo zwaar en lastig mee te manoeuvreren dat dit gewoonweg niet prettig werkt.” Verder is de ICE-machine veilig in gebruik. Dat zit hem volgens Van Veen vooral in de details, bijvoorbeeld de slimme noodstop aan de bedieningskant van de machine. “Mocht een medewerker klem komen te zitten tussen de machine en een muur dan schakelt de machine automatisch uit.”

Excellent

Behalve het gebruiksgemak heeft D&B vooral ook gekeken naar de uitstraling, passend bij de excellente experience die het op iedere locatie waar de facilitaire specialist actief is, wil realiseren. “ICE is geen logge, zware locomotief, maar een moderne sneltrein. Wij maken hier ook overdag schoon en deze machine mag daarbij worden gezien. Daarbij is het i-Synergy-systeem in deze tijd van connected cleaning ook nog eens zeer innovatief, een belangrijk aspect in de dienstverlening van D&B”, verklaart Van Veen. Zo zijn een aantal sanitaire ruimten voorzien van sensoren en wordt de cleaning host gestuurd door een tablet op de trolley.

Connected cleaning is slim schoonmaken

“Gebruiksgerichte schoonmaak: medewerkers maken daar (vaker) schoon waar het echt nodig is”, zegt Van Veen. Innovatie ziet hij ook graag terug als het gaat om de schoonmaakmachines die worden ingezet. De i20BTL is bijvoorbeeld online. “Via een app is real-time het aantal vierkante meters dat deze slimme machine bijvoorbeeld ’s ochtend heeft schoongemaakt inzichtelijk. Dit geldt ook voor de batterijcapaciteit. Heel handig, zo kan de objectleidster altijd controleren of de machine voldoende is opgeladen.” Vaak, zo zegt Van Veen, wordt de Lithium-batterij van de i-Synergy-machine ’s nachts opgeladen. “Je wilt immers voorkomen dat medewerkers ’s ochtends aan de slag willen en dat de batterij dan leeg is. En mocht men vergeten zijn te ‘stekkeren’, dan ziet de objectleidster of ikzelf dat en kunnen wij ingrijpen.” Bovendien kan men de i20 tussendoor ook gewoon opladen. Van Veen: “Deze batterij werkt namelijk hetzelfde als die van mijn smartphone: opladen mag en kan altijd en het onderbreken van de lader gaat niet ten koste van de levensduur.”

Technische controle op afstand

Ook uniek: storingen geeft de machine zelf door aan de servicemedewerkers op kantoor van ICE Benelux. Zij kunnen de machine op afstand uitlezen of resetten en zo heel gericht een monteur sturen. “Bij ICE Benelux weten ze bijvoorbeeld eerder dat de machine een storing heeft dan wij”, lacht de supervisor cleaning van D&B. De reactietijd bij uitval is bovendien kort, zegt Van Veen. “Niet dat het vaak voorkomt hoor, maar als er eens iets is dan wordt het snel opgelost. En het mooie is, de objectleidster en ik hebben daar geen omkijken naar. De monteur weet dankzij het uitleesbestand precies wat er aan de hand is en hoe dit moet worden opgelost. Hij of zij weet zelfs exact waar de machine in het gebouw staat.”

Korte lijnen

De korte lijnen met zowel ICE Benelux als Groveko spreken Van Veen aan. “Een vijfsterrenbeleving kunnen wij alleen realiseren als ook onze partners met ons meedenken, de juiste materialen en middelen leveren en snel schakelen. Gaat er eens iets mis? Is er een storing? Dit moet dan snel worden opgelost. Eén belletje is vaak al genoeg. En afspraak is afspraak. Dat vind ik ook erg prettig.”

“All inclusive”

Daarbij is het onderhoud inbegrepen in de afspraken tussen ICE Benelux en D&B. De facilitair dienstverlener heeft de machine namelijk in gebruik op basis van full-service rental. Een constructie die in de ogen van Van Veen in de tegenwoordige tijd heel logisch is. “Het biedt flexibiliteit, tegen vaste kosten en zonder deze te activeren op de balans.” Hij ondersteunt het met meer argumenten. “De schoonmaaksector is in ontwikkeling, innovaties volgen elkaar in rap tempo op. Ook op het gebied van schrobzuigmachines. Eentje die nu up-to-date is, is over een paar jaar wellicht al weer gedateerd. Bij koop vervang je hem dan niet zo snel, via huur is dat toch makkelijker. Ongeveer datzelfde geldt voor de contracten; de duur ervan is steeds korter. Drie jaar is eerder regel dan uitzondering. En wat als je het contract kwijtraakt? De nieuwe partij neemt toch sneller een huurcontract met een beperkte duur over dan een duur gekochte machine. De mogelijkheid tot flexibel wijzigen van de huur naar andere type machines past ons dan ook goed.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met ICE Benelux, Groveko en D&B

Méér weten over de slimme schoonmaakmachines van ICE? Bel voor een afspraak 0297-303010 of  vraag hier de informatie aan.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *