Hoogvliet kiest voor datagestuurd schoonmaken

ICE-International, Hoogvliet supermarkt Alphen aand de Rijn. Rubin van der Tas met de ICE schrobborstelmacine aan het werk op de drankafdeling

ICE Benelux, Groveko en Hoogvliet gaan voor duurzaam partnership

Met vijf jaar is ICE een redelijk jong merk in professionele schoonmaakmachines, maar de fabrikant erachter boogt op een ervaring van bijna een eeuw. In de USA, Azië, Italië en de Benelux is de onderneming gevestigd. Meerdere Europese vestigingen staan op de planning. Vanuit Rijsenhout opereert ICE Benelux. De innovatieve schoonmaakmachines zijn een uitkomst voor het upgraden van hygiëne op de supermarktvloer. Hoogvliet kiest, na een intensieve test voor al haar vestigingen voor ICE i-Synergy schrobzuigmachines.

Nieuwe marktvisie ICE

‘We zijn erg gericht op een verandering van de markt. In de traditionele branche koop je een schoonmaakmachine en schrijf je die in vijf jaar af, om haar na zeven jaar in te ruilen voor een nieuwe’, zegt Rob Stokkel. ‘Wij doen het heel anders: we verhuren machines voor een vaste, lage maandprijs, zoals operational lease bij auto’s. Tegelijk zorgen wij voor de volledige service van de machine. We bewaken de machine op afstand en lezen alle technische specificaties op afstand uit. Zijn er afwijkende waarden, dan krijgen wij een melding en kunnen we proactief service verlenen, nog voordat de machine uitvalt.’ Hij noemt als voorbeeld een verstopping in een slang, die een afwijkende waarde in de zuigmotor geeft. ‘Wij bellen de klant, die dan zelf even de slang of de zuigmond kan controleren. Daarmee voorkomen we dat wij met dure voorrijkosten naar de klant rijden om alleen een propje uit de slang te verwijderen. Het systeem bespaart op alle vlakken: minder tijd, minder ergernis, minder uitval.’ Voor professioneel, intensief gebruik, zoals in de voedingsindustrie en supermarkten, waar elke dag wordt schoongemaakt, is dit rental concept een ideale oplossing, zegt Stokkel, doelend op het ontzorgen van de gebruiker. ‘Voor wie toe is aan een nieuwe schoonmaakmachine is dit rental concept de beste oplossing. Supermarkten hebben veel verschillende gebruikers, veel parttimers, die na het werk nog even de schrobautomaat moeten bedienen. Dat maakt het aantal serviceverzoeken in de retail behoorlijk hoog. Het gaat om veel onderhouds- en reparatiekosten, omdat niet iedereen even netjes met de apparatuur omgaat. Ze maken hem vaak niet schoon en zijn er niet zo scherp op of borstels en pads nog wel goed zijn. Daarom bieden wij een fullservice concept, waardoor de retailer geen hoge servicekosten meer heeft. Wij zorgen dat de machine in optimale conditie blijft. Dat maakt het voor de supermarkt veel interessanter.’

Slimme technologie

Door de machines op afstand te bewaken met slimme technologie kan ICE de machines van tijdig  onderhoud voorzien, waardoor veel onnodige kosten worden vermeden. We weten wanneer een zuigmotor of koolborstels moeten worden vervangen; dat kunnen we aflezen aan het aantal draaiuren. Zo kunnen we de service heel fijnmazig inzetten. Een monteur die in de regio aan het werk is, kan dan gelijk in de buurt een periodiek onderhoud uitvoeren. Daarmee besparen we het extra op en neer rijden. Misschien vervangen we dan dat onderdeel een week of een maand te vroeg, maar dat is ons risico. Maar door de machines in topconditie te houden, kunnen wij weer onze eigen kosten beperken.’ Om de onderhoudskosten laag te houden werkt ICE tegen de trend in met sterke machines met een lange levensduur. ‘We gaan hiermee tegen de markt in; schoonmaken is een sluitpost en de markt biedt daarom steeds goedkopere machines, die meer onderhoud vergen en eerder slijten. Ook zijn onze machines robuust, voorzien van sterke Li-ion batterijen en ze zijn eenvoudig in het gebruik. Ook dat helpt bij het voorkomen van defecten.’

Ketens

ICE i-Synergy heet het concept waarmee onder andere ICE de foodretail en foodindustrie helpt bij het beperken van de schoonmaakkosten. Verschillende supermarktondernemers kozen al voor ICE, een eerste Nederlandse supermarktketen (Hoogvliet, 70 machines) is ook al overtuigd, en met meerdere ketens lopen de gesprekken. ‘De data uit onze machines delen we met onze klant. Het filiaalbedrijf kan hiermee op afstand de schoonmaakdata van verschillende filialen met elkaar vergelijken en bijvoorbeeld constateren dat in een bepaald filiaal gezien de grootte misschien relatief weinig wordt schoongemaakt’, vervolgt Stokkel. ‘Die keten gaat juist van hygiëne de komende jaren een speerpunt maken, en daar werkt dit fantastisch voor. Belangrijk, want klanten verblijven langer in een schone winkel en vertonen een ander gedrag.’

Volledige ontzorging en intensieve begeleiding met Groveko

Bij Hoogvliet is ICE de samenwerking met het Groveko Retail team aangegaan en gezamenlijk tot een totaalconcept gekomen waarbij de klant echt wordt ontzorgd. Er wordt gewerkt met slimme dispensers waarbij dosering en hervulling op afstand kan worden gecontroleerd;  uitleesbaar is bijvoorbeeld hoe vaak er gedoseerd wordt en of de juiste dosis schoonmaakmiddel bij het schoonmaken wel is gebruikt. Maar óók of er nog product aanwezig is in de dispenser en of deze en wel op tijd wordt vervangen. Daarnaast is er bij Hoogvliet een fullservice programma opgezet, dat voorziet in een maandelijkse controleronde door de Groveko Hygiëne Expert. Deze Hygiëne Expert zorgt voor de juiste begeleiding en instructie aan de filiaal medewerkers, controleert de dispensers en leest de data uit. Tevens controleert deze Groveko medewerker de schrobzuigmachine (is deze schoon en goed onderhouden?) en zorgt daarnaast gelijk voor de bevoorrading van alle schoonmaakartikelen en worden de voorraden, volgens afspraak, tot afgesproken minimum/maximum aangevuld.

Upgrade in supermarkthygiëne

Mede door deze intensieve begeleiding ontzorgen wij de klant voor wat betreft de schoonmaakbegeleiding en bevoorrading in zijn geheel en worden methodefouten tot een absoluut minimum beperkt!

Ook supermarktondernemers hebben al snel voordeel

‘De retail is voor ICE een relatief nieuwe doelgroep, waar we voorheen vooral aan industrie en schoonmaakbedrijven leverden’, aldus Stokkel. ‘Met ketens zijn we in gesprek, maar ook voor individuele ondernemers is ons fullservice programma interessant. Het bespaart altijd op de schoonmaakkosten. Een test voor een bepaalde periode geeft al snel inzichten.

Ook testen met een slimme schoonmaakmachine en meer weten over datagestuurd schoonmaken?

Bel ICE Benelux 0297-303010 of vraag hier een bezoek aan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *